لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

maksudnya;
"Kepunyaan Allah-lah segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hatimu atau kamu menyembunyikan, niscaya Allah akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu. Maka Allah mengampuni siapa yang dikehendaki-Nya dan menyiksa siapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu"

(Surah Al-Baqarah : 283)

Saturday, May 23, 2009

Sambutan Hari Guru Kebangsaan PASTI Di Tawau Sabah


tawau-airport

Cikgu-cikgu dari Teluk Intan

Cikgu Su, Kak Midah, Kak Sis, Kak Bada dan Kak Habsah

guru-pasti-perak

Guru-Guru PASTI Perak

bendahari-pasti-perak

Bendahari PASTI Negeri Perak Darul Ridzuan

calon-calonnya

Calon-calon Tokoh Guru PASTI 2009

tokoh-guru-pasti-2009

Tokoh Guru PASTI Kebangsaan 2009

Puan Faridah Dawam

Dari Kampung Gajah, Perak

penerima-anugerah

Penerima Anugerah Semperna Sambutan Hari Guru PASTI

persembagan-nasyid

Persembahan Nasyid Dari anak-anak PASTI Sabah

sajak

Sajak Dari Cikgu Untuk Cikgu

yb-dato-mahfuz-omar

Dato Mahfuz Omar Antara Pemimpin Yang Hadir

senyum-simpoi

Guru-guru PASTI

cikgu-hamidah-dan-cikgu-thuraiya

Cikgu Hamidah Dan Cikgu Thuraiya Dari Teluk Intan Perak

puan-khairiyah

Orang Kuat PASTI Se-Malaysia

bergambar-bersama-en-salleh

Bergambar bersama En Salleh (kanan sekali)

Beliau sentiasa mengikuti perkembangan politik Perak

Dengar ceritanya taukeh Chalet di Tawau, siapa-siapa yang nak ke Tawau bolehlah cari En Salleh

hidangan-orang-tawau

Emmm…. lazatnya hidangan orang Tawau!!

senja-di-tawau

Pemandangan Tawau di waktu senja dari Hotel Emas tempat penginapan dan berlangsungnya

Sambutan Hari Guru PASTI Peringkat Kebangsaan 2009


Hari ini dah tiga hari isteri aku di Sabah, menyambut hari guru di sana. Dengar berita sambutan hari guru bagi PASTI diadakan di hotel Emas, Tawau Sabah.

Begitulah berkembangnya PASTI kalau dulu asyik kat Taman Melewar KL. Apa-apa pun di situlah. Tapi sekarang ni dah boleh buat di hotel dan tak terikat dengan Taman Melewar.

Tentulah seronok bagi sesiapa yang dapat join perayaan hari guru kami ni. Apa taknya, bagi yang tak pernah naik kapalterbang, merasalah jugak.

Nampak macam guru-guru PASTI dah mewah, boleh naik kapalterbang ke Sabah, sambut hari guru di hotel pulak tu. Tapi mana orang tahu, di mana guru-guru PASTI ni dapat duit, gaji deme bukannya beso Yang aku tahu abis tinggi pun RM300, kalau kat KL ada le yang dapat RM600.

Ada yang gajinya RM50 sebulan jeeeeeeeee!!…. (bagi yang kaya-raya tu tolonglah derma sikit, Allahtaala dah bagi rezeki melempah-lempah kat kita, tolonglah Islam sikit.)

Balik pada pasal belanja pergi Sabah, sejak 6 bulan sebelum tarikh 15-05-09 aku tengok isteri aku ni “ngelopo” kata orang perak, ke sana ke sini bawak surat mintak derma, untuk tambang dan belanja sepanjang di Sabah.

Aku dengar dia sembang dengan “bos” dia kak Sis, kulit muka rasa tebal sedepa!!! Tapi kerana nak menjayakan misi dan visi PASTI, terpaksa dilakukan juga.

Aku selalu ingatkan dia, buat apa-apa pun mesti niat kerana Allah, pasti ada ganjaran dari Allah, mudah-mudahan Allah tutupkan malu yang sedepa tu dengan pahala yang berdepa-depa.

Alhamdulillah, ramai juga Dr, tukang emas, ustaz, taukeh-taukeh melayu yang bersimpati dengan masalah kewangan guru-guru PASTI ni, dan menghulurkan derma, hingga cukuplah buat belanja mereka ke sabah.

Bagi kita yang melihat dari “luar”, tak nampak daya usaha guru-guru PASTI yang gigih ni. Yang ditahunya hanya komplen dan kondem dan tak ada langsung keinsafan dalam diri nak membantu.

Rasa bangga dan seronoklah guru-guru PASTI Perak sebab tokoh guru kali ini dari Perak, orang Kampung Gajah.

Maklumatnya aku kopi dan pes dari blog UmmiAnni

Tokoh Guru PASTI Kebangsaan 2009

Puan Faridah Dawam
Dilahirkan Pada 2 Mei 1968 di kg Gajah Perak
Terlibat dengan PASTI dari 1988 selepas tamat peperiksaan STPM
mengajar pada mualanya suka2 lama2 membuatkan beliau tertarik dengan PASTI walaupun imbuhan untuk mendidik anak2 PASTI tidak seperti tawaran yang pernah beliau dapat namun hatinya sudah terpaut denagn PASTI

beliau juga terlibat dengan PAS seiring dengan penglibatan beliau di dalam PASTI…pada 1987 beliau menjadi AJK penaja penubuhan DMP Kg Gajah..dan pada umur 22 tahun beliau telah diberi amanah sebagai ketua DMP kawasan Kampung Gajah.

Beliau telah bertemu jodoh dengan Mohd Hasyim bin Yahya dan telah dikurniakan 7 orang cahaya mata namun pada tanggal 26 Julai 2006 ..telah berlaku satu kemalangan maut semasa dalam perjalanan menziarahi anaknya di Ma’ahad Al-Islah Sungai Lampam(Jalan kampung Gajah - Teluk Intan) yang melibatkan beliau sekeluarga..suaminya telah meninggala didalam kejadian itu..beliau dan 2 orang anaknya cederah parah dan dimasukkan ke wad ICU Ipoh.berita kematian suami tercinta hanya diketahui setelah 5 hari kejadian berlaku.

Dengan tabah beliau meneruskan kehidupan sebagai ketua keluarga dengan pendapat dari imbuhan guru PASTI sebanyak RM3oo sahaja serta sumbangan dari orang ramai..hasil tarbiyyah yang diterima beliau cekal meneruskan kehidupan membesar dan mendidik anak2nya walaupun keseorangan sebagai ketua keluarga,beliau tidak pernah memberi alasan untuk tidak terlibat dengan apa saja program anjuran PASTI atau parti

Puan Faridah Dawam seorang yang sentiasa berfikir untuk memajukan PASTI dan parti..bersama iltizam dan sokongan2 dari teman2 seperjuanagan..beliau bertekad meneruskan perjuangan memastikan anak2nya..murid2 PASTI dan masyarakat keseluruhannya memahami Islam dan seterusnya syariat Islam tertegak di bumi Malaysia yang tercinta ini.Kini beliau diamanahkan sebagai Ketua Majlis Guru PASTI Kawasan Pasir Salak dan Timbalan Ketua Majlis Guru PASTI Negeri Perak.


0 comments:

Anwar Palu Gendang Perang menggempur Bagan Pinang.

Selepas Pakatan Rakyat berjaya mempertahankan kedudukannya dalam 8 dari 9 pilihanraya kecil pasca pru12 lalu, Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim membunyikan gendang perang menandakan bermulanya kempen menggempur Bagan Pinang.