لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

maksudnya;
"Kepunyaan Allah-lah segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hatimu atau kamu menyembunyikan, niscaya Allah akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu. Maka Allah mengampuni siapa yang dikehendaki-Nya dan menyiksa siapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu"

(Surah Al-Baqarah : 283)

Saturday, May 23, 2009

Hari Guru PASTI Perak

Dua peristiwa penting yang akan berlaku di Teluk Intan ialah pertama Sambutan Hari Guru PASTI Perak pada 23hb Mei 2009 dan Konvensyen PAS Perak pada 24hb Mei 2009.

Sejak PAS wujud di Malaysia ni, rasanya inilah kali pertama peristiwa besar yang akan di sambut di Teluk Intan. Maka bersiap sedialah cikgu-cikgu PASTI TI bagi menjayakan majlis yang meriah ini. Dari menghias pentas, mengemas dewan sehinggalah membuat latihan persembahan bagi anak murid mereka. Mereka sibuk sekali.

Anak-anak kecil PASTI akan membuat berbagai-bagai persembahan pada majlis yang gilang gemilang ini yang menjurus kepada mendekati Tuhan, sebagaimana yang diajarkan di sekolah masing-masing.

Tidak ada lagu-lagu lompat sikatak lompat atau tarian-tarian kebudayaan yang sia-sia. Dan tidak ada juga sajak-sajak mencaci maki seperti yang dituduh oleh UBN. Tapi itulah tohmahan yang sering diterima oleh PASTI.

Walaupun berbagai tuduhan yang diterima oleh PASTI, tetapi ia tetap tumbuh dan subur di kalangan masyarakat. Malah ramai juga di kalangan ibubapa dari UBN yang menghantar anak-anak mereka ke PASTI dan mereka mengakui PASTI adalah satu institusi pendidikan yang terbaik.

Ini juga diakui oleh guru-guru dari sekolah kebangsaan yang mana mereka mengakui, murid-murid “keluaran” PASTI mudah diajar apabila masuk ke darjah satu kerana mereka telah pandai menulis dan membaca. Malahan mereka juga sudah boleh mengaji Quran dan menghafal doa-doa.

Cumanya atas kepentingan politik, pemimpin-pemimpin UBN sering memburuk-burukkan institusi yang sangat murni ini.

26-4-2009-9-10-55-pm_0013

26-4-2009-9-02-27-pm_0004

26-4-2009-9-08-21-pm_0001

Dulu saya dungu…..

Kini saya sudah tahu sesuatu

Hanya keranamu GURU yang mendidik saya tanpa jemu…

Moga ALLAH merahmatimu

Hari-hari dalam hidupmu.

TERIMA KASIH CIKGU

Dari,

Muaz & Mujahidah

0 comments:

Anwar Palu Gendang Perang menggempur Bagan Pinang.

Selepas Pakatan Rakyat berjaya mempertahankan kedudukannya dalam 8 dari 9 pilihanraya kecil pasca pru12 lalu, Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim membunyikan gendang perang menandakan bermulanya kempen menggempur Bagan Pinang.